Voka wil einde aan 'sluisstaking': "Verliezen van 250.000 euro en meer"

Voka pleit voor minimale dienstverlening aan sluizen

De staking bij de sluiswachters moet onmiddellijk stoppen. "De impact voor bedrijven in de regio Mechelen-Kempen is enorm. We krijgen nu al berichten van verliezen tot 250.000 euro en meer. Per bedrijf. En dat op enkele dagen tijd. Door de actie liggen tientallen schepen werkloos aan de kade", zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen. "We pleiten dan ook voor een minimale dienstverlening aan sluizen."

Onder meer in Willebroek, aan de Vredesbrug, liggen negen schepen stil. Dat is een gevolg van de staking bij de sluiswachters. "Schippers kunnen geen kant op, schepen liggen stil, leveringen komen veel te laat en verliezen stapelen zich op. Dat is de balans van de staking bij de sluiswachters op dit moment. We krijgen berichten van bedrijven die de verliezen zien oplopen tot 250.000 euro en meer. De staking moet dan ook zo snel mogelijk stoppen", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "We pleiten voor een minimale dienstverlening aan sluizen. Om de hinder te beperken."

34 procent

"De ondernemingen hebben de ambitie uitgesproken om tegen 2030 34 procent van het goederenvervoer via de binnenvaart en het spoor te laten verlopen tegen 2030. Net nu zijn er gelijktijdig stakingen bij zowel de binnenvaart als bij het spoor. Dit tast de betrouwbaarheid en zekerheid aan. Bedrijven en burgers moeten kunnen rekenen op deze dienstverlening", zegt Laveren. "Dit levert reputatieschade op. In onze regio, in Vlaanderen, maar ook in het buitenland. En dat kan onze economie zich niet permitteren."

Via de website Visuris krijg je een actueel beeld van de impact. (situatie om 14u, 7 december 2023)