Voka: "NMBS moet met masterplan voor Kempen komen"

Beoogde modal shift van 40% anders niet haalbaar volgens Voka Mechelen-Kempen

Er is dringend nood aan een masterplan voor de regio Kempen. Dat zegt Voka Mechelen-Kempen op basis van het nieuwe vervoersplan 2023-2026 van de NMBS. De spoorwegmaatschappij wil vanaf eind 2024 op vrijdag- en zaterdagavond meer late treinen laten rijden vanuit Antwerpen naar de omliggende gemeenten. "Maar belangrijke verbindingen - zoals een trein om het half uur op de lijn Brussel-Mol of de spoorontdubbeling op de lijn Herentals-Turnhout - zijn niet terug te vinden in het plan", zegt Guy Beyens van Voka Mechelen-Kempen.

Het vervoersplan is eind maart goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS. Over het hele net wil de spoorwegmaatschappij 7,4 procent meer kilometers rijden tegen 2026. Goed voor meer dan 2.000 treinen extra per week. De nadruk ligt op extra aanbod rond de grote steden en op betere verbindingen in het weekend. "Die inspanningen zijn zeker positief. Net als de nieuwe verbinding S35. Die zal - vanaf december 2023 - op weekdagen rijden en daardoor heb je opnieuw om het half uur een trein tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen", zegt Guy Beyens, senior adviseur bij Voka Mechelen-Kempen.

"Maar we zien in het nieuwe vervoersplan bijvoorbeeld geen spoorontdubbeling op de lijn Herentals-Turnhout, geen halfuurfrequentie op de lijn Brussel-Mol op weekdagen, op de lijn Antwerpen-Heist-op-den-Berg-Aarschot op weekdagen of een verbinding Brussel-Turnhout in het weekend. Die zijn cruciaal als we écht werk willen maken van de modal shift."

In het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 is die modal shift duidelijk opgenomen: we moeten naar 40 procent duurzame verplaatsingen (te voet, met de fiets, openbaar of collectief vervoer).

Sterke ruggengraat

Het vervoersplan moet nog groen licht krijgen van de ministerraad. Maar Voka Mechelen-Kempen vraagt toch vooral meer visie voor de regio Kempen. "We hebben die nadrukkelijke vraag gesteld aan de NMBS. Het spoor is de ruggengraat voor het hele concept rond basisbereikbaarheid. Dan moeten we ervoor zorgen dat die ruggengraat sterk genoeg is. En dat missen we nu", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "Een masterplan voor de regio Kempen is echt wel nodig."

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen

Neem contact op met