Voka: "Met deze staking duwen vakbonden jobs richting buitenland"

Impact koopkrachtstaking blijft beperkt bij bedrijven in regio Mechelen-Kempen

De impact van de koopkrachtstaking blijft beperkt op de bedrijven in Mechelen en Kempen. Bij industriebedrijven is er hinder, in de dienstensector zo goed als niet. Dat leert een uitgebreide steekproef van Voka Mechelen-Kempen. "Vooral niet op je werk geraken. Dat was deze ochtend de inzet op een aantal industrieterreinen in onze regio. Door rotondes in te palmen en de doorgang te bemoeilijken. Zo'n staking helpt ons geen centimeter vooruit. Integendeel. Deze staking diept de crisis verder uit", zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.

Vanochtend heeft Voka een steekproef gedaan bij honderden bedrijven in Vlaanderen. De impact is vooral voelbaar bij zee- en luchthavens. In de regio Mechelen-Kempen blijft het beperkt tot een aantal industriebedrijven. "Maar over het algemeen is het draagvlak beperkt voor deze staking", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "In de grote crisis die we allemaal doormaken, tonen medewerkers gelukkig meer realiteitszin dan hun vakbondsleiders. We danken dan ook alle medewerkers die vanochtend wel gewoon aan de slag zijn gegaan. Op een aantal plaatsen was 'gewoon gaan werken' niet eenvoudig. We betreuren dan ook dat er op een aantal industrieterreinen rotondes zijn ingepalmd, om zo de doorgang te beperken. Zo'n staking helpt ons geen centimeter vooruit. Integendeel. Het brengt onze economie verder schade toe. Deze stakingsdag maakt de recessie erger en diept de crisis verder uit. De actievoerders zetten de koopkracht van morgen op de helling."

"We kennen de grootste loonstijging in 50 jaar. In januari krijgen bijna 1 miljoen mensen een aanpassing op hun loon van 10 tot 11 procent. En dat is onvoldoende, voor de vakbonden. Hiermee duw je echt jobs weg uit onze regio. Richting het buitenland. De loonkloof met onze buurlanden loopt volgend jaar op tot meer dan 8 procent", stelt Laveren. "Maar de vakbonden kijken blijkbaar niet verder dan vandaag."

Reputatieschade

Voka noemt het onverantwoord dat vooral de havens en luchthavens worden getroffen. De havens en luchthavens zijn de poort naar de rest van de wereld. Voor een Vlaamse economie die meer dan 80 procent exporteert, is dat bijzonder schadelijk. “Naast het verlies van concurrentiekracht zetten we ook nog onze reputatie op het spel. Door onze infrastructuur plat te leggen, zorgen we voor ernstige reputatieschade bij onze buitenlandse klanten en hoofdkwartieren", zegt Hans Maertens van Voka vzw.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen

Contact