Vleesverwerker Sopraco laat veertigtal medewerkers op werkvloer vaccineren

Vleesverwerker Sopraco uit Geel heeft vanmorgen een veertigtal medewerkers laten vaccineren op de eigen site. Het is het eerste bedrijf in ons land dat dit doet. "Alles is vlot verlopen. We tonen aan dat het kan", zegt Hugo Geuens van Sopraco. "Dit is een belangrijke testcase want voor het vaccineren op de werkvloer is een 'proof of concept' nodig. We hopen dat dit een doorbraak kan betekenen", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.

De Belgische groep Sopraco hoort bij de belangrijkste leveranciers van vlees in Europa. Het levert vlees voor de grootdistributie, winkelketens, beenhouwerijen en de horeca. Vanmorgen zijn een veertigtal eigen medewerkers op de site van het bedrijf gevaccineerd. "Het gaat zowel om medewerkers met een Belgische nationaliteit als medewerkers van Poolse, Roemeense en Portugese origine. Die zijn hier vaak een aantal maanden op de werkvloer aanwezig zijn. Maar zijn soms moeilijk bereikbaar voor de overheid omdat ze geen vast verblijfadres hebben", zegt Hugo Geuens, HR-verantwoordelijke bij Sopraco. "We doen dit voor de veiligheid van al onze medewerkers."

Op de site in Geel werd alles voorzien om de vaccinatie zo te regelen dat de privacy en veiligheid van de medewerkers kon gegarandeerd worden. Er was een arbeidsgeneesheer en een verpleegkundige aanwezig met ervaring uit de woonzorgcentra. De medewerkers kregen ook alle info rond risico's en bijwerkingen. De testcase is opgezet met de bedrijfsgeneeskundige dienst, de stad en het vaccinatiecentrum van Geel. Ook de Taskforce Vaccinatie heeft het proces opgevolgd. "Om de drie minuten konden medewerkers zich voor een prik aanmelden. Tussen 9 en 11 uur hebben ze hun vaccin gekregen. Alles is vlot verlopen", zegt Geuens.

Op de site van Sopraco is vanmorgen een vaccinatiecentrum 'light' opgezet. Zo'n veertigtal medewerkers zijn hier gevaccineerd.

Doorbraak

Voka Mechelen-Kempen spreekt van een doorbraak en is al sinds begin dit jaar vragende partij om het vaccineren op de werkvloer mogelijk te maken. "Voor ons is het belangrijk dat we een proof of concept hebben. Sopraco bewijst dat het kan op de werkvloer. Dit bespaart de medewerkers niet alleen tijd en moeite. Je geeft ook iederéén de kans om zich te laten vaccineren. Grotere bedrijven hebben al expertise met het organiseren van de gewone griepprik. Vaak via de bedrijfsgeneeskundige dienst of bedrijfsarts", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "We zijn voorstander van een structurele aanpak. Het project van Sopraco in Geel is een doorbraak, maar staat als testcase nog altijd op zichzelf. Als we in het najaar mogelijk nog een derde prik nodig hebben, gaan onze bedrijven er moeten staan. De vaccinatiecentra kunnen niet permanent open blijven. De bedrijven en de bedrijfsgeneeskundige diensten staan in ieder geval klaar om vanuit dit proefproject een draaiboek op te maken. Vanuit Voka vragen we aan de overheid om tijdig proefprojecten op te starten die bedrijven klaarstomen om te starten met het vaccineren op de werkvloer."