Varo wint Voka Lokaal-award voor regio Neteland

Familiebedrijf Varo uit Lier wint de Voka Lokaal-award voor de regio Neteland. Varo heeft meer dan 60 jaar ervaring in de wereldwijde distributie van doe-het-zelfgereedschap. “De ambitie is om nog meer klanten aan te trekken in het buitenland. Met een sterke focus op Europa”, zegt eigenaar Jeroen Nys.

Voor het prille begin van Varo moeten we terug naar 1958. In dat jaar richt grootvader Vic Van Rompuy Varo op, een groothandel in ijzerwaren in Mortsel. “Ik heb de zaak overgekocht eind jaren 90 en getransformeerd tot wat het nu is. Het is leuk om deze prijs te krijgen als waardering van de hele Voka-gemeenschap”, zegt zaakvoeder Jeroen Nys.

Ondertussen is Varo uitgegroeid tot één van de grootste Europese spelers in de internationale distributie van doe-het-zelfgereedschap, tuingereedschap, handgereedschap en accessoires. Naast de eigen merken - Powerplus, Kreator en Premion - verkoopt Varo ook producten onder private labels.

“Sinds onze verhuis in 2006 naar het industriepark in Lier, is zowel onze omzet als onze tewerkstelling verdrievoudigd. Het is onze ambitie om nog meer klanten te winnen. Zo willen we vooral nog verder uitbreiden in de omliggende landen. Hierbij is het belangrijk dat we ook technologisch bijblijven", zegt Nys. "Zo zetten we vandaag meer en meer in op toestellen met batterijen en batterijplatformen."

Tot kwart meer opdrachten

Nog tot eind mei zal Voka Mechelen-Kempen in totaal negen awards uitreiken. Eén in elke Voka Lokaal-afdeling. De bestuurders van zo’n afdeling, die vaak zelf uit het bedrijfsleven komen, hebben de winnaar in hun regio gekozen.

“De Voka Prijs Ondernemen blijft aan belang winnen. We weten van de voorgaande jaren dat sommige bedrijven, na het winnen van de prijs, tot een kwart meer opdrachten binnenkrijgen”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. “Als we het ondernemerschap op deze manier een boost kunnen geven, doet dat extra veel deugd."

Publieksprijs

Vanaf 1 juni kan iedereen een stem uitbrengen op de Voka-website op zijn of haar favoriete bedrijf. Op die manier kan iedereen het bedrijf in zijn regio een duw in de rug geven, richting de finale. Een vakjury zal de eindbeslissing nemen. Op 28 september weten we dan wie de grote winnaar van de Prijs Ondernemen 2023 wordt.

20230512 - PO23 Varo.jpg

JPG - 6.1 Mb