"Telewerk verplichten géén optie voor ons"

Telewerk verplichten is geen aanvaardbare maatregel om de huidige coronapandemie in te dijken. Dat zegt Voka Mechelen-Kempen, in een gezamenlijke verklaring met Unizo, VBO en Boerenbond.

De werkgeversorganisaties begrijpen dat er maatregelen nodig zijn nu het aantal coronabesmettingen sterk stijgt en de druk op de ziekenhuizen verhoogt. De werkgevers willen daar ook aan meewerken. Ze passen de veiligheidsregels al toe, zoals social distancing, handhygiëne en telewerk. "Maar van een algemene telewerkverplichting kan geen sprake zijn. Onze bedrijven zijn 'covid safe' en moeten op die manier verder kunnen blijven werken”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "Bedrijven zetten al sterk in op preventieve maatregelen om het virus buiten de onderneming te houden. Met CO²-meters, ventilatie, beperkte bezetting en het gebruik van mondmaskers zijn de werkvloeren vandaag veilige plaatsen. Dat blijkt ook uit de cijfers: de besmettingen vinden nauwelijks plaats op de werkvloer."

Dat staat te lezen in een gezamenlijke verklaring van Voka met Unizo, VBO en Boerenbond.

Onnodige klap

Uit de meest recente bevraging van Voka blijkt dat de helft van de bedrijven in de regio Mechelen-Kempen de productie of dienstverlening moet terugschroeven omdat ze onvoldoende personeel hebben en vinden. Zelfs een status-quo halen is voor een heel aantal bedrijven een uitdaging geworden. Door telewerk algemeen te verplichten raak je nog meer aan de continuïteit van een bedrijf. "We gaan de economie toch geen onnodige klap verkopen?", zegt Laveren. "Heel wat bedrijven en sectoren hebben het afgelopen anderhalf jaar op dat vlak al een bijzonder zware prijs betaald. Dit keer zal er uit een ander vaatje moeten worden getapt."

Zo vragen de werkgeversorganisaties onder meer een snelle uitrol van de boosterprik. Bedrijven staan klaar om dat logistiek mogelijk te maken. Vaccinaties op de werkvloer zullen een essentieel element zijn om iedereen zo snel mogelijk opnieuw geprikt te krijgen.