"Staatskas int 1,5 miljard extra door geïndexeerde lonen. Geef dat terug aan bedrijven en werkenden"

Voka-event: Georges-Louis Bouchez wil bedrijven uit Mechelen-Kempen helpen ondersteunen

Bij de volgende indexeringen van de lonen, moet het extra geld niet naar de staatskas maar rechtstreeks naar de bedrijven en werkenden. Dat heeft Georges-Louis Bouchez gezegd op The Chamber, een event van Voka Mechelen-Kempen. "Een indexering gebeurt altijd op het brutoloon. De staatskas krijgt zo telkens 1,5 miljard euro binnen. We willen dat teruggeven: 1 miljard aan de bedrijven, 500 miljoen aan de werkenden."

Op 'The Chamber', het besloten event van Voka Mechelen-Kempen, ging Georges-Louis Bouchez rechtstreeks in dialoog met de bedrijfsleiders uit de regio. Zijn pleidooi? Een brutoloonsverhoging moet een nettoloonsverhoging worden. "Door op de komende loonindexeringen geen sociale bijdragen te innen, winnen de bedrijven aan concurrentiekracht. De staatskas wint telkens 1,5 miljard euro extra door die indexeringen. Door de sociale bijdragen niet te innen, geef je 500 miljoen euro terug aan de werkende mensen en 1 miljard euro aan de bedrijven", stelt Bouchez.

De MR-voorzitter wil ook dat er snel een 'arbeidsdeal 2.0' komt. "Ik pleit ervoor om de uitkering van werklozen te schrappen als ze gedurende twee jaar meermaals een jobaanbieding of opleiding hebben geweigerd. Werken moet meer lonen.”

32 miljard euro extra

Voka Mechelen-Kempen heeft zelf een dwingende boodschap voor de politiek. "1 op 3 bedrijven in de regio Mechelen-Kempen staat op dit moment voor de keuze: of we moeten de productie verminderen. Of we moeten de productie stilleggen. Voor onbepaalde tijd. Dit zijn de keuzes waar onze ondernemers op dit moment voor staan", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "Ze dealen niet alleen met een energiecrisis. Ze zitten ook met de looncrisis. De hoogste lonen in bijna 50 jaar duwen een extra factuur bij de bedrijven in de bus van 32 miljard euro, voor de jaren 2022 tot 2024. Dit verzwakt onze ondernemingen in vergelijking met andere landen. Die bezorgdheden hebben we overgebracht tijdens The Chamber. Het is belangrijk dat er een korte link is tussen de Wetstraat en de ondernemingen. De initiatieven die we vandaag gehoord hebben kunnen onze bedrijven sterker maken. Maar we hebben daadkracht nodig van de regeringen. Voor het te laat is."