Kwart van werkgevers laat personeel zelf kiezen: thuis of op kantoor

Voka-onderzoek: 1 op 7 bedrijven 'te groot' geworden door thuiswerk

Eén op de vier werkgevers laat zijn medewerkers volledig zelf kiezen of ze vanaf september thuis of op kantoor zullen werken. Dat blijkt uit de grote telewerkenquête van Voka Mechelen-Kempen en SD Worx bij 255 bedrijven. Nog opmerkelijk: door het thuiswerk geeft één op de zeven zaakvoerders aan dat de bedrijfsruimte eigenlijk te groot is geworden.

De grote terugkeer naar kantoor in september? Die zal in het ene bedrijf meer voelbaar zijn dan in het andere. De meeste bedrijven gaan in september voor: 2 werkdagen per week thuis en 3 op kantoor (26% kiest hiervoor). Gevolgd door 1 werkdag thuis (20%). Bij 2 procent van de werkgevers is 100% thuiswerk mogelijk en toegestaan.

Wat vooral opvalt is dat één op de vier van de bevraagde werkgevers de keuze volledig bij de medewerker laat. Hij of zij kiest: ik kom vandaag naar kantoor. Of ik werk van op afstand.

"Ze laten het vooral afhangen van de taken die op die dag moeten gebeuren. De aard van de taak zal héél bepalend zijn of het werk van thuis uit kan of vanop kantoor", ​ zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen. "Een heel aantal werkgevers wil het thuiswerken wel uitspelen. Als een troef om nieuw talent aan te trekken."

Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat bij zeker één op de drie medewerkers die wens - om thuis te kunnen werken - in de top drie van bepalende factoren staat om te kiezen voor een nieuwe werkgever. Werkgevers weten dat.

"De zoektocht naar mensen is groter dan ooit, zoals we in de conjunctuurbarometer van onze Voka-Kamer kunnen zien. Dan kan de mogelijkheid tot thuiswerken het verschil maken. Maar ook om personeel te behouden is het in sommige bedrijven een troef", zegt Laveren. "Niet elk bedrijf kan thuiswerk toelaten, omdat het werk gewoon niet van thuis uit kan gebeuren. Ook daar moeten we rekening mee houden. In onze bevraging geeft 14 procent dat aan."

"Duidelijke afspraken zijn een must. Je legt als leidinggevende best nadruk op de redenen waarvoor je naar kantoor komt: om samen te connecteren, elkaar te inspireren of creatieve processen vorm te geven bijvoorbeeld", zegt Annelies Rottiers, strategisch adviseur kmo bij SD Worx. "Bij concentratiewerk is er meer speling: ​ dit kan ofwel thuis ofwel op kantoor, afhankelijk van individuele behoeftes. Zo kan ook de medewerker zelf aan het stuur zitten van zijn eigen tijd.”

Aparte Teams-lokalen

Gaat dat wel lukken? Met z'n allen op kantoor en in dezelfde ruimte een Teams-gesprek voeren zonder collega's te storen. Meer dan de helft van de bevraagde werkgevers speelt daar al op in en heeft aparte ruimtes voorzien voor Teams- of Zoomgesprekken.

Voka Mechelen-Kempen heeft ook de impact van thuiswerk en corona gemeten op de vastgoedmarkt. Die is behoorlijk. "Eén op de zeven zaakvoerders geeft aan dat de bedrijfsruimte te groot is geworden. Dat wil nog niet zeggen dat er meteen een bordje met 'te huur' of 'te koop' verschijnt aan de voorgevel. Eén procent van de bevraagde ondernemers heeft effectief verkocht, twee procent wil dit nog doen. En nog eens 1 procent staat op het punt te verhuren. Dit is natuurlijk een beslissing die tijd nodig heeft. We verwachten dat het cijfer de komende weken en maanden nog kan stijgen. Een aantal bedrijven kende een groei tijdens corona. Zij geven aan dat ze moeten uitbreiden of verhuizen", zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen. ​

Voka Mechelen-Kempen geeft op 29 september een webinar over welke soorten telewerk er zijn, welke regels er gelden en of je bijvoorbeeld verplicht bent een onkostenvergoeding te betalen of materiaal moet voorzien. Meer weten? Kijk op: https://www.voka.be/activiteiten/een-policy-voor-thuiswerk-1