Eén op drie moet productie terugschroeven of stopzetten door ongeziene energiefactuur

Voka Mechelen-Kempen verwacht concrete steun na Overlegcomité

Als de energieprijzen nóg verder stijgen, dan zegt één bedrijf op de drie in de regio Mechelen-Kempen dat het de productie moet terugschroeven of zelfs moet stopzetten. Dat blijkt uit de nieuwste bevraging van Voka Mechelen-Kempen. "Alle lichten staan op rood. Het Overlegcomité van vandaag moet met concrete steun naar buiten komen. We dreigen echt ondernemingen te verliezen", zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen. ​

Wat in 2021 een jaarfactuur was, is in 2022 een maandfactuur geworden. Zo hoog liggen de prijzen van gas en elektriciteit. Dat is duidelijk te zien in de bevraging. De bedrijven geven aan dat de huidige gasprijs gemiddeld 180% hoger ligt dan vorig jaar. Voor bedrijven die véél energie verbruiken liggen de prijzen 260% hoger. De elektriciteitsprijzen zijn respectievelijk 100% en 150% gestegen.

"Eén op de vier energie-intensieve ondernemingen draait nu al met verlies. En dat is nog maar het begin. Bijna één op twee bedrijven is niet ingedekt tegen stijgende energieprijzen. Dat wil zeggen dat ze hun contract binnenkort moeten vernieuwen en nog veel meer gaan moeten betalen. Bij de bedrijven die wel ingedekt zijn, loopt voor de helft de indekking af binnen de 3 maanden", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "We staan daarom op een kantelpunt: is er toekomst voor industriële bedrijven in Europa? Wat we hier in Vlaanderen en Europa produceren, dreigt gewoonweg te duur te worden op de wereldmarkt."

Tijdelijke werkloosheid

Voka Mechelen-Kempen vraagt een duidelijk signaal van het Overlegcomité.

• Er is een uitbreiding nodig van de tijdelijke werkloosheid zoals het tijdens de coronacrisis is toegepast.
  • Er is gerichte steun nodig voor bedrijven die hun energiefactuur minstens hebben zien verdubbelen tegenover vorig jaar.
  • België moet verder het voortouw nemen om de gas- en elektriciteitsprijzen te temperen op Europees niveau.

Tijdelijke werkloosheid

De hoge energieprijzen zetten een knip in de groeiplannen van veel bedrijven. Eén op de vijf verwacht in het komende half jaar een daling van het aantal personeelsleden. Eén op de drie bedrijven geeft aan in de komende maanden beroep te moeten doen op tijdelijke werkloosheid. Specifiek bij de industriële bedrijven gaat het om 47% van de bedrijven.

De omzetverwachtingen van de bevraagde ondernemingen zijn pessimistisch. Zowel voor het derde en vierde kwartaal en ook in 2023 wordt een daling van de omzet verwacht.

"Onze bedrijven hebben zich in de coronacrisis heel weerbaar getoond. Dat zijn ze nu nog. Maar hun veerkracht is niet oneindig. Een recessie lijkt nu onvermijdelijk. Gerichte steun is een must", stelt Laveren.