Buitenland pompt 2,7 miljard in economie provincie Antwerpen

Vorig jaar hebben buitenlandse bedrijven 2,7 miljard euro aan investeringen gedaan in de economie in de provincie Antwerpen. Dat is bijna vijf keer meer dan in 2021. Dat blijkt uit cijfers die Voka Mechelen-Kempen heeft opgevraagd bij Flanders Investment & Trade (FIT). De mega-investering van Pfizer (1,2 miljard) zorgt voor een enorme boost. "Onze regio straalt power uit en die energie moeten we blijven uitdragen. Al die investeringen, dat is het werk van héél veel mensen, die met veel wilskracht en overtuiging knokken voor hun bedrijf. Dat blijven we als Voka-kamer ook doen”, zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.

Provincie

Jobs

Bedrag (euro)

Antwerpen

2.731.080.000

West-Vlaanderen

955.060.000

Oost-Vlaanderen

727.000.000

Limburg

580.500.000

Vlaams-Brabant

227.100.000

Vlaanderen algemeen

40.000.000

Totaal

5.260.740.000

De bovenstaande tabel zegt alles. 2022 is een recordjaar geworden. Buitenlandse bedrijven hebben vorig jaar 2,7 miljard euro geïnvesteerd in het bedrijfsleven in de provincie Antwerpen. In 2021 was dat 562 miljoen.

“Het gaat in totaal om 100 grote investeringsprojecten: 65 in het arrondissement Antwerpen, 23 in het arrondissement Mechelen, en 12 in de regio Turnhout. Al die projecten zijn in 2022 goedgekeurd en zullen de komende tijd worden uitgevoerd. De provincie is goed voor 52 procent van alle directe buitenlandse investeringen (DBI) in Vlaanderen. In een normaal jaar is dat 20 procent”, zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen. "Nog goed nieuws: van de 100 grote investeringsprojecten gaat de helft (56) naar de bouw van volledig nieuwe vestigingen. De andere helft zijn uitbreidingen of overnames. Al die investeringen zullen in totaal 1.418 nieuwe jobs opleveren."

Overtuiging

Eén mega-investering kleurt de cijfers. Pfizer heeft beslist om 1,2 miljard euro te investeren in de site in Puurs-Sint-Amands. Zo kan het de productiecapaciteit fors opvoeren. Ook Sanofi in Beerse zorgt voor een forse injectie: 120 miljoen euro voor de productie van biologische geneesmiddelen. Nog een grote investering komt er van Plug, in het Antwerpse havengebied. Ze willen een site voor de productie van groene waterstof met een capaciteit van 100 megawatt.

"Dit is het werk van héél veel mensen, die met veel wilskracht en overtuiging knokken voor hun bedrijf. En zo de investeringen binnen halen. Dat blijven we als Voka-Kamer ook doen. Want onze regio heeft enorm veel potentieel. De bedrijven die jaren geleden hebben gekozen om vol te gaan voor onderzoek en ontwikkeling en innovatie, worden nu beloond. Dat tonen de cijfers aan. We blijven als Voka wel vragen om niet te snoeien in het fiscale voordeel van 30.000 onderzoekers in Vlaanderen. Er ligt een hervormingsplan op tafel om daar aan te raken. Doe dat niet. De cijfers bevestigen dat je dan raakt aan één van onze sterkste troeven", zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.

Verenigde Staten

Voor 2022 is er vooral geïnvesteerd in de farma- en cleantechsector en de IT- en voedingssector. De grootste investeerders voor de regio vind je hieronder in een tabel.

Regio

Land