Al meer dan 5.000 jobs erbij door steunmaatregel 'ontwrichte zone'

Voka Mechelen-Kempen pleit voor nieuwe verlenging met 2 jaar

In 8 jaar tijd zijn er meer dan 5.000 jobs bijgekomen in de ontwrichte zone rond Turnhout. Een bedrijf dat in deze erkende steunzone ligt, moet twee jaar lang minder bedrijfsvoorheffing betalen. Dan moet het bedrijf wel lokaal investeren én lokaal jobs creëren. “Dit is een succesverhaal. We pleiten daarom voor een nieuwe verlenging van 2 jaar. Tot 31 oktober 2026”, zegt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.

Sinds mei 2015 zijn de zones Turnhout en Genk erkend als ontwrichte zone. Als gevolg van de sluiting van onder meer de Heinz-ketchupfabriek, de vele ontslagen bij lampenfabrikant Philips en de sluiting van Ford Genk. In 2017 werd ook de steunzone Zaventem-Vilvoorde (Machelen) erkend.

​Een bedrijf dat in zo'n erkende zone ligt, moet twee jaar lang minder bedrijfsvoorheffing betalen. Het voordeel komt overeen met een besparing van 4 tot 5% op de loonkosten. De investering moet wel rechtstreeks leiden tot nieuwe arbeidsplaatsen.

"Onze bedrijven hebben de steunmaatregel nodig. Ze zitten met de hoogste loonkosten van de afgelopen 50 jaar. Deze steunmaatregel geeft hen wat ademruimte. Maar daar staat ook een duidelijk engagement van de bedrijven tegenover. Met die steun moeten ze investeren in jobs. Jobs die hier in de regio blijven", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.

31 oktober 2026

Voor de steunzone Turnhout zijn er al - sinds mei 2015 - 5.181 jobs bijgekomen door de maatregel. "Zo’n aanvraag is vrij eenvoudig. Vaak dienen bedrijven hun dossier in, om één dag later al goedkeuring te krijgen. Voka helpt hen daarbij", zegt Wim Brillouet, manager Belangenbehartiging van Voka Mechelen-Kempen.

Bevoegde ministers Jo Brouns en Vincent Van Peteghem keurde eind september 2022 een verlenging van de steunmaatregel goed voor 2 jaar. Voka Mechelen-Kempen vraagt, samen met Voka Limburg, nu een nieuwe verlenging tot 31 oktober 2026. Een vraag die ook in het verkiezingsmemorandum wordt opgenomen.

Heb je vragen over de steunmaatregel? Neem contact op met de hotline van Voka Mechelen-Kempen op 0800 30 232.